Nederlander in vermomming... - Reisverslag uit Tokio, Japan van Edwin Huits - WaarBenJij.nu Nederlander in vermomming... - Reisverslag uit Tokio, Japan van Edwin Huits - WaarBenJij.nu

Nederlander in vermomming...

Door: Edwin Huits

Blijf op de hoogte en volg Edwin

09 Mei 2008 | Japan, Tokio

Nee, dit keer had ik mezelf niet verkleed en gaat het ook niet over een gewone Nederlander. Maar af en toe, wanneer je het het minst verwacht, loop je wel eens tegen leuke verrassingen aan.
Zo maakte ik een paar weken geleden kennis met het nieuwe schoolhoofd van een van de basisscholen waar ik werk. En wat bleek... deze goede man heeft een flinke tijd in Nederland gewoond en gewerkt. Hij gaf daar les aan de Japanse school in Amsterdam.
Inmiddels is hij weer vijf jaar terug in Japan en echt vloeiend is zijn Nederlands niet te noemen. Maar het was toch wel erg leuk om eens een woordje Nederlands te wisselen met een Japanner en dan nog met een van mijn bazen ook! Wie had dat verwacht. Het leuke is dat hij helemaal gek is van Nederland en dus met allerlei boeken aan komt zetten in het Japans over Nederland. Lekker makkelijk, want zo heb ik weer heel veel voorgeschreven teksten die ik zo kan kopiëren en kan gebruiken tijdens de lessen internationalisering of voor het “English” Board op de middelbare school.
Ook bracht hij een leuk boek mee met recepten voor Nederlandse gerechten, maar dan aangepast aan de Japanse smaak en met alle informatie en instructies in het Japans, zodat ik nu ook weet hoe de ingrediënten hier heten die ik moet hebben.
We zijn meteen dikke maatjes en hebben genoeg om over te praten. Altijd handig om (een van) je baas (lees: bazen) te vriend te houden.

Over bazen te vriend houden gesproken... In de hiërarchische top van Yamato-cho kan het niet hoger worden. Inderdaad ik heb het over de burgermeester van Yamato-cho. Hij nam zomaar spontaan uit het niets contact op met mij en besloot dat hij mij en de twee andere ALT’s in Yamato-cho uit eten wilde nemen.
Voor het eten bezochten we samen eerst wat bezienswaardigheden en daarna bracht hij ons naar een geweldig mooi en authentiek Japans yaki niku restaurant.
Yaki niku is een soort van barbecue of grillen boven een kampvuurtje.
Het was erg lekker en gezellig en uiteraard op kosten van de baas. Goed geregeld dus!

En nu we het dan toch over eten hebben op kosten van de baas...
Sinds twee weken geleden geef ik Engelse les op de ontspannen manier. Dit houdt in dat ik nu een keer in de zoveel tijd uit eten ga met een jongen van 24 en Engels praat met hem over van alles en nog wat. In ruil daarvoor betaald hij mijn eten en stiekem krijg ik er langzaam maar zeker ook nog weer eens een Japanse vriend bij op deze manier.

Verder is het wat werk betreft deze tijd ook sowieso wat rustiger, want in deze tijd hebben Japanners de meeste vrije dagen. Vanwege de hoeveelheid opeenvolgende vrije dagen in een week noemen de Japanners deze afgelopen week Golden Week.

Ik heb het zelf heel rustig gedaan deze keer tijdens Golden Week en ik ben niet echt ergens speciaal naartoe gegaan. Daar was het geld helaas ook niet naar.
Wel ben ik nog een dagje naar de vallei in Kikuchi geweest. Dat was geweldig! Een soort van Burgers Bush, maar dan in het echt. Naar mijn idee een klein stukje paradijs op aarde en dat voor slechts 100 yen (omgerekend minder dan een euro!).

Verder hadden we nog een optreden met de band tijdens een festival in Ozu (een plaats bij mij in de buurt).
Helaas kwam er in totaal niet meer dan een man of honderd op dit festival af. Waarschijnlijk omdat de rest van de mensen al vertrokken waren naar een vakantie bestemming. Golden Week is namelijk een van de weinige momenten in het jaar waarin Japanners op vakantie kunnen en dus ook gaan.
Hopelijk is de toestroom dit weekend wat groter tijdens ons optreden in Yamato-cho.

Hoe is het met jullie allemaal? Lekker aan het genieten van de vakantie of is die alweer voorbij?




  • 09 Mei 2008 - 11:14

    Sharp:

    32 graden hier mijn vriend, dus niets te klagen. Alleen het feit dat ik aan het werk ben...

  • 09 Mei 2008 - 13:31

    Herman Van Den Berg:

    Hoi Edwin,

    Ik zit achter mijn laptop in Madrid. Morgen weer met het vliegtuig terug naar Nederland. Het waren 14 heerlijke dagen in Spanje. Dinsdag weer aan het werk dus nog lekker effe genieten van het Pinksterweekend.

    Hasta luego y que te vaya bien.


  • 09 Mei 2008 - 14:45

    Marvin:

    Hey Eddie, ik ben net thuis van mijn werk voor een lekker lang pinksterweekend, dus ik ga lekker genieten van de zon ;-)

  • 10 Mei 2008 - 18:10

    Frederique:

    Hey Edwin,
    Ik ben dit weekend naar Scheveningen geweest, nachtje hotel geboekt. Helemaal vakantiegevoel; miste alleen de palmbomen. Genoeg buitenlanders om het op het buitenland te laten lijken verder. Morgen heb ik een date, voor het eerst in 10 maanden weer. Ben benieuwd hoe dat gaat :)
    Groetjes Free

  • 12 Mei 2008 - 18:14

    Martijn:

    Hoi Ed!

    Leuk om weer van je te lezen....wat was het toch leuk om je een paar weken terug even in levende lijve te zien en weer eens samen muziek te maken!!

    Groet Martijn

  • 17 Mei 2008 - 11:19

    Esmée:

    Het was lekker weer hier de afgelopen week. Nu sinds twee dagen regent het veel. Papa, mama en ik zijn met pinksteren naar Luxemburg gweest. Dat was leuk. nu weer het gewone leventje. Het gaat wel goed eigenlijk. Fijn dat je een keertje lekker rustig aan kan doen. Geniet er maar van.

  • 28 Juli 2009 - 13:53

    Frederique:

    Hey Edwin,
    Ik mail je binnenkort langer, maar ga je nog iets op deze site schrijven?
    Enne, is Tokyo in september een aan- of afrader?
    Groetjes
    Frederique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Tokio

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 Mei 2008

Nederlander in vermomming...

21 April 2008

Muziek Bashculture online!

18 April 2008

Verbranden tijdens werktijd

29 Februari 2008

Uitnodiging

20 Februari 2008

40 graden Celcius!!!
Edwin

Actief sinds 08 Juli 2006
Verslag gelezen: 1876
Totaal aantal bezoekers 60942

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: